ping_logo-1.png

#FAKTAAKORONASTA

luotettavalla tiedolla koronavirusta vastaan

Faktaa koronasta

Globaalisti täysin ainutlaatuinen hanke, jossa sosiaalisen median vaikuttajat jakoivat oikeellista koronatietoa seuraajilleen yhteistyössä Valtioneuvoston kanslian kanssa. Faktaa koronasta-kampanjan ajankohtana oli 18.3.-18.6.2020.

#faktaakoronasta pähkinänkuoressa

#faktaakoronasta-hankkeen ideana oli jakaa suomalaisille somevaikuttajille ajankohtaista ja luotettavaa tietoa vallitsevasta koronatilanteesta ja kannustaa myös heitä jakamaan tietoa edelleen omille seuraajilleen. Hankkeen tarkoituksena oli varmistaa, että luotettava ja ajankohtainen koronatieto tavoittaisi kaikki suomalaiset.

 

Alussa päivittäiset ja myöhemmin viikottaiset #faktaakoronasta-viestit ja somepäivitykset sisälsivät viranomaisten tärkeimmät viestit ja suositukset sekä valmiita somepohjia, jotka helpottivat tiedon jakamista.

#faktaakoronasta18.png
#faktaakoronasta13.png
#faktaakoronasta1.png

Lähtötilanne keväällä 2020

Keväällä 2020 koronavirus-pandemia ravisteli koko maailmaa. Uudenlainen virustauti ja epätavallinen tilanne aiheuttivat paljon keskustelua, hämmennystä ja jopa pelkoa. Kaikenlaista tietoa alkoi levitä mediassa ja viimeisimpien sairastapausten ja karanteenitilanteiden päivitykset valtasivat niin kahvitaukojen keskustelut kuin lehtien lööppiotsikot. 

Oli erityisen tärkeää varmistaa, että kaikilla suomalaisilla olisi mahdollisuus saada ajankohtaista ja luotettavaa tietoa vallitsevasta tilanteesta. Tästä ajatuksesta sai alkuna #faktaakoronasta-hanke yhdessä Valtioneuvoston ja Mediapoolin kanssa.

Hanke käynnistettiin heti hallituksen 12.3. pitämän tiedotustilaisuuden jälkeen. Yhteistyössä Mediapoolin kanssa rakennettiin malli, jolla somevaikuttajat saatiin hyvin nopeasti sitoutettua osaksi luotettavaa viestinvälitystä. Ehdotus valtioneuvostolle esitettiin 13.3. ja ensimmäinen viesti somevaikuttajille lähti 19.3.

Tavoitteet

Yhteistyön tärkeimpänä tavoitteena oli tarjota sosiaalisen median vaikuttajille luotettavaa koronatietoa suoraan viranomaisilta ja kannustaa heitä jakamaan tietoa eteenpäin seuraajilleen. Vaikuttajia kannustettiin myös näyttämään hyvää esimerkkiä noudattamalla koronavirukseen liittyviä suosituksia ja rajoituksia.

Tavoitteena oli tarjota tukea haastavaan tilanteeseen jakamalla tietoa sekä vastaamalla mahdollisuuksien mukaan vaikuttajien ja heidän seuraajiensa kyselyihin.

Toimenpiteet

Vaikuttajakartoitus ja kontaktointi

Projekti alkoi kattavalla vaikuttajakartoituksella, jossa listattiin Suomen merkittävimpiä somevaikuttajia, jotka kontaktointiin henkilökohtaisesti. Lisäksi PING Helsingin tavoittamalle laajalle vaikuttajajoukolle lähetettiin kutsu osallistua koronaviestintään.

Ensimmäinen #faktaakoronasta-viesti lähetettiin noin 900 suomalaiselle somevaikuttajalle. Muutaman kuukauden kuluttua listalla oli jo yli 1800 nimeä.

Vaikuttajille lähetettiin aluksi päivittäinen ja myöhemmin viikoittainen #faktaakoronasta-viesti. Viesti sisälsi sen hetken tärkeimmät päivitykset ja ohjeistukset vallitsevaan koronatilanteeseen liittyen, linkkejä luotettaviin lähteisiin sekä valmiita somepohjia, joita sai käyttää vapaasti oman koronaviestinnän tukena.

Jatkuva viestintä

Somevaikuttajat otettiin viestinnässä muun median rinnalle ja somevaikuttajien keskuudesta valittiin edustaja (Emmi Nuorgam), joka osallistui säännöllisesti koronaan liittyviin tiedotustilaisuuksiin tuoden esiin kysymyksiä suoraan somevaikuttajilta ja heidän seuraajiltaan sekä varmistaen että oikea-aikainen, luotettava tieto tavoittaa somevaikuttajat viipymättä heille relevanteissa kanavissa.

Viestintä tehtiin Suomen lisäksi myös englanniksi ja ruotsiksi, jotta pystyttiin tavoittamaan mahdollisimman laaja kohderyhmä.

#coronafacts.png
3.png
#faktaakoronasta19-5.png

Vaikuttajien ja seuraajien sitouttaminen

Vaikuttavuutta ja vuorovaikutusta lisättiin järjestämällä kolme #faktaakoronasta-webinaaria, joissa opetettiin ja ohjeistettiin, kuinka toimia haastavassa tilanteessa: kuinka viestiä koronasta somessa, kuinka pärjätä vaikeina aikoina someyrittäjänä ja, viimeisenä muttei vähäisimpänä, kuinka selviytyä tilanteesta henkisesti ja fyysisesti. Webinaareissa oli paikalla yli 600 osallistujaa ja tallenteita on katsottu lähes 800 kertaa.

 

Katso webinaarien tallenteet:

24.3. Luotettava someviestintä kriisitilanteessa

16.4. Someyrittäjänä koronakriisin läpi

6.5. Kauanko tää kestää ja miten sitä jaksaa?

#faktaakoronasta mediassa

Hanke ylitti uutiskynnyksen Suomessa ja sai sitä kautta lisää seuraajia ja osallistujia ja vahvisti somevaikuttajien ymmärrystä omasta roolistaan yhteiskunnallisesti merkittävän viestin välittäjinä. 

Kansainvälisesti Suomi sai valtavasti näkyvyyttä, kun sadat kansainväliset julkaisut kirjoittivat Suomen hallituksen ainutlaatuisesta tavasta sitouttaa somevaikuttajat mukaan koronaviestintään.

Potentiaalinen ansaitun digimedian tavoittavuus 723 miljoonaa

Politico: Finland taps influencers as ’critical actors’ amid coronavirus pandemic

The Guardian: Finland enlists social influencers in fight against Covid-19

Forbes: What Do Countries With The Best Coronavirus Responses Have In Common? Women Leaders

Inquisitr: Finland Uses Social Media Influencers To Educate Public On Coronavirus

Yle:  Somevaikuttajat mukaan jakamaan tietoa koronaviruksesta – viestinnän asiantuntija: "Tietoa saadaan perille nopeasti, oikeaan aikaan"

Kauppalehti: Valtioneuvosto haluaa auttaa somevaikuttajia viestimään oikein: ”Haluamme kertoa, mitkä ovat juuri nyt tärkeimmät viestit”

Näyttökuva 2021-1-29 kello 15.54.43.png

2023

Year Established

206

Projects Completed

Contractors Appointed

26

Awards Won

Näyttökuva 2021-1-29 kello 15.52.31.png
Näyttökuva 2021-1-29 kello 15.55.03.png
Näyttökuva 2021-1-29 kello 15.53.51.png
Näyttökuva 2021-1-29 kello 15.54.16.png
Näyttökuva 2021-1-29 kello 15.52.59.png
Näyttökuva 2021-1-29 kello 15.53.20.png

Tulokset

Hashtagin #faktaakoronasta tavoittavuus Instagramissa ja Twitterissä yli 4 miljoonaa

Yli 1 miljoona katselua TikTokissa

Potentiaalinen ansaitun digimedian tavoittavuus 723 miljoonaa

Viestien vastaanottajalistalla yli 1800 vaikuttajaa ja he tekivät 2000 videota

97% kyselyyn vastanneista vaikuttajista sanoi, että hanke oli tarpeellinen

94% vaikuttajien seuraajista koki, että he saivat tarpeeksi tietoa koronaviruksesta ja viranomaisten ohjeistuksista vaikuttajien kautta

Lähes puolet vastaajista kertoi, että somevaikuttajilla on ollut vaikutusta heidän käyttäytymiseensä pandemian aikana.

Erityisesti kriisitilanteissa somevaikuttajien rooli luotettavan tiedon välittäjinä on erittäin suuri. Oli hienoa, että niin moni lähti mukaan ja välitti faktaa koronasta eteenpäin omin ehdoin ja omalla tyylillään. FaktaaKoronasta-projekti onnistui erinomaisesti. Saimme hienoa palautetta somevaikuttajilta, ja projekti sai runsaasti myös kansainvälistä näkyvyyttä maailman suurimpia medioita myöten. Yhteistyö PINGin kanssa oli koko projektin ajan vaivatonta ja sujuvaa Aapo Riihimäki, Viestintäasiantuntija, Valtioneuvoston kanslia 

 

Valtioneuvosto: Torjutaan koronaa yhdessä-jaa luotettavaa tietoa eteenpäin

16 #faktaakoronasta-viestin, kolmen webinaarin ja lukemattomien korona-aiheisten somepostausten jälkeen kysyimme somevaikuttajilta ja heidän seuraajiltaan heidän mielipiteitä hankkeesta.

“Koin sen tärkeäksi ja myös velvollisuudekseni somevaikuttajana ja laajan yleisön omaavana, että voin omalta osaltani olla välittämässä oikean tiedon leviämistä.”

“Tämän kaiken keskellä olis ollut tosi outoa olla jakamatta ja ottamatta kantaan. On ollut tosi helpottavaa tietää itse jakavansa ns. ”oikeaa” tietoa, varsinkin nyt kun tietotulva oli ilmeinen.”

Hankkeen aikana myös Valtioneuvoston omat somekanavat kasvoivat merkittävästi:

Kaiken kaikkiaan tilit saivat 30 000 uutta seuraajaa, joista puolet Instagramissa.

Tekijät

PING Helsinki Oy

Asiakas: Valtioneuvoston kanslia ja Mediapooli